Afdelingsleder til Børn- og Familierådgivning i Norddjurs Kommune

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Praktiserer du nærværende og anerkendende ledelse med fokus på faglighed og trivsel? Kan du sætte ramme og retning, som skaber mening og motivation hos dine medarbejdere? Vil du være med til at udvikle og sætte retning for arbejdet med børn og familier? Så er det nu, du skal slå til! 

Tiltrædelse pr. 1. maj 2024 eller snarest derefter. 

Med afsæt i Barnets Lov og en ny organisationsstruktur er vi i gang med at skabe en effektiv og attraktiv arbejdsplads på vores børnemyndighedsområde. I den forbindelse søger vi endnu en dygtig afdelingsleder, som vil understøtte vores arbejdsfællesskab og gå forrest i arbejdet med at udvikle og sikre kvalitet i sagsbehandlingen for børn, unge og familier.  

Om Børn- og Familierådgivning 

Afdelingen består af 32 børn- og ungerådgivere, som er organiseret i 4 teams, med fagkoordinatorer, 2 familieplejekonsulenter, afdelingsleder og en aftaleholder. For organisationsdiagram se vedlagte bilag.    

Som afdelingsleder bliver du en del af en arbejdsplads med et højt fagligt ambitionsniveau og et erfarent og engageret lederteam. Du vil få en særlig rolle sammen med din afdelingslederkollega i at understøtte aftaleholder med den daglige driftsledelse, faglige ledelse og personaleledelse, herunder får du selvstændigt personaleansvar for medarbejderne i to teams. 

En afdeling i udvikling 

Børn- og Familierådgivning har fra den 1. januar 2024 fået ny hovedlov, Barnets Lov, som indeholder lovgivningsmæssige pejlemærker som barnets stemme, inddragelse af barnet og familien. Vi har store ambitioner om at gøre disse pejlemærker til en central del af sagsbehandlingen og et varemærke i omgang med børn og unge. 

Vi har i en længere periode arbejdet dialogbaseret i udarbejdelse af børnefaglige undersøgelser og dialogbaserede underretninger, hvor barnet, den unge, forældre og netværk samt hele almenområdet har været en del af processen. Vi vil gerne gå endnu flere skridt i denne proces og have et langt større fokus på civilsamfundets opgave og en større nysgerrighed i netværket til barnet eller den unge. Dette ligger rigtig godt i tråd med inddragelsesperspektivet i Barnets Lov.  

Ved implementering af Barnets Lov, er vi blevet udvalgt til at deltage i et 2-årigt rådgivnings- og udviklingsforløb med Social- og Boligstyrelsen.  Projektet løber frem til udgangen af 2026. Formålet er at få tilpasset vores organisation, faglighed og arbejdsgange efter intentionerne i Barnets Lov. Yderligere er vi i gang med de indledende faser i en spændende kultur- og udviklingsproces med fokus på kerneopgaven, arbejdsfællesskabet og sikre et fælles sprog.  

Vi er ligeledes i gang med at implementere DUBU som digitalt fagsystem, der skal bidrage til en øget systematik og ensartethed i de enkelte sagsforløb. DUBU forventes at være endelig implementeret i juni 2024. 

Ved siden af de mange udviklingstiltag er der selvfølgelig også hensynet til en stabil og produktiv drift, som skal varetages. 

Der er med andre ord nok at se til, og vi glæder os til at få dig med på holdet! 

Dine ansvarsområder som afdelingsleder vil bl.a. omfatte
  • Personaleledelse af rådgivere fordelt på 2 teams med tilhørende fagkoordinatorer 
  • At understøtte et fortsat højt fagligt niveau, hvor hver medarbejders kompetencer udvikles og udnyttes på bedst mulige måde, og hvor medarbejderne tager ejerskab i forhold til organisationens faglige målsætninger 
  • At understøtte og udvikle arbejdet med kerneopgaven, herunder sikre tættere og mere systematisk inddragelse af barnet og familien i henhold til intentionerne i Barnets Lov 
  • At sætte retning, drive og styre processerne i samarbejde med den øvrige ledelse 
  • Sikre kontinuerlige ledelsestilsyn som en metodisk understøttelse af kerneopgaven 
  • At understøtte fagkoordinator i den faglige ledelse, sparring med rådgivere om sager og kvalitetssikring af dokumentationsarbejdet 
  • At understøtte arbejdsmiljøet og indsatsen for rekruttering og fastholdelse 
  • At understøtte og udbygge det tværgående samarbejde internt og eksternt 
  • At være i stand til at kunne lede ned ad, op ad og på tværs af organisationen 
  • At afholde og deltage i personalemøder samt LMU  
  • At afholde årlige MUS-samtaler og evt. sygesamtaler efter behov 
  • At understøtte arbejdet med planlagte og igangværende udviklingstiltag, Norddjurs Kommunes værdier.  
Din profil

Vi forventer af dig, at du: 

  • Har generel faglig viden og ledelsesmæssig erfaring fra myndighedsområdet, gerne fra børne- og familieområdet 
  • Har en lederuddannelse eller ønsker at gennemføre en lederuddannelse 
  • Er en stærk personale- og driftsleder, som besidder et stort overblik og har flair for styring, igangsætning, inddragelse, facilitering og opfølgning 
  • At du understøtter dine medarbejdere i at skabe transparens, således at borgeren føler sig godt behandlet i møde med og rejse igennem vores system 
  • Er anerkendende og empatisk samtidig med, at du har holdninger og kant 
  • Har en god forståelse for, hvad det vil sige at være mellemleder i en politisk styret organisation, hvor der skal prioriteres indenfor rammen, og hvor lovgivning, de sociale indsatser og økonomi går hånd i hånd 
  • Er loyal i forhold til de organisatoriske rammer og målsætninger 
  • Er fagligt nysgerrig, og du kan reflektere over egen ledelsespraksis 
  • At du er idérig og kan få øje på hvilke tiltag der skal til for dels at kunne stabilisere og udvikle og sætte retning for arbejdet med børn og familier 
  • Tænker i sammenhængende og integrerede løsninger på tværs af organisatoriske skel og besidder et mod til at iværksætte kreative løsninger inden for Barnets Lov. 
  • Forbereder dig på fremtiden ved at opsøge ny viden på dit felt 
Praktiske informationer 

Ansættelsessted: Administrationsbygning, hvorfra der er ca. 15 km til Grenaa, 45 km til Randers C og 60 km til Aarhus C. 

Løn- og ansættelsesvilkår i henhold til gældende overenskomst, erfaring og kvalifikationer 

Ansøgningsfrist: 13. marts 2024

Første samtale afholdes 19. marts 2024

Anden samtale afholdes fredag 22. marts 2024. Anden samtale vil kunne indeholde besvarelse af en case. 

Yderligere oplysninger om stillingen kan fås ved fortrolig henvendelse til aftaleholder i Børn- og familierådgivning, Annette Helle Nielsen, på tlf. 24 63 92 12 eller mail: anie@norddjurs.dk 

Vores Norddjurs

I Norddjurs kommune arbejder vi ud fra værdierne tillid, ordentlighed, udvikling og fællesskab, som er beskrevet i vores organisations- og ledelseskodeks Vores Norddjurs.

De fire værdier er grundlaget for organisationens virke og er med i alt, vi gør. Kodekset sætter en fælles retning og er dét, der binder os sammen. Værdierne lever i den daglige praksis og i den måde vi arbejder og samarbejder på. Værdierne udspiller sig på alle ledelses- og medarbejderniveauer, samt i mødet med borger og omverden. 

Læs det fulde organisations- og ledelseskodeks her: 

Vores Norddjurs - Organisations- og ledelseskodeks

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Norddjurs Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Norddjurs Kommune, Glesborg Bygade, 1, 8585 Glesborg

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 13-03-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5992056

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet